مهمترین عوارض لیپوساکشن

• لیپوساکشن نوعی جراحی است که می‌تواند خطرات و عوارض جانبی مختص به خود را داشته باشد. در لیپوساکشن حجمی از چربی در نواحی مختلف بدن تخلیه می شود و نوارهای فیبری سپتا در آن قسمت ها از بین می رود.

مهمترین عوارض لیپوساکشن چیست؟

اگر قصد انجام عمل لیپوساکشن را دارید؛ فراموش نکنید که مراجعه به مراکز معتبر و پزشک متخصص بسیار حائز اهمیت است. در ادامه توضیحات بیشتری پیرامون لیپوساکشن و عوارض گوناگون آن با شما خواننده گرامی مطرح می کنیم.

عوارض ممکن توضیحات
    ✅ورم و کبودی ✅این عوارض معمولاً طی چند روز تا دو هفته برطرف می‌شوند.
    ✅ترشح خون آبه ✅ممکن است پس از جراحی از محل برش‌ها ترشحاتی دیده شود.
    ✅درد ✅درد معمولاً با داروهای مسکن قابل کنترل است.
    ✅عدم تقارن ✅ممکن است ناحیه‌های درمان شده دچار عدم تقارن شوند.
    ✅اثرات بلندمدت ✅ممکن است شامل تغییرات پوستی یا اسکار باشد.

بهترین مرکز لیپوساکشن

با توجه به خطراتی که انجام عمل لیپوساکشن می تواند برای افراد داشته باشد؛ انتخاب یک مرکز زیبایی معتبر که پزشکان متخصص و دلسوز را به استخدام خود درآورده، بسیار حائز اهمیت است.

شارلوت بیوتی یکی از این مراکزاست که می تواند بهترین شرایط را برای بیماران مهیا کند. افرادی که به این مجموعه مراجعه کرده اند، بهترین نتیجه را با رضایت مندی به دست آورده اند.

عوارض شایع لیپوساکشن

با توجه به تهاجمی بودن عمل لیپوساکشن، معمولاً در همه ی بیماران، تورم و کبودی روی پوست به وجود می آید. بنابراین از شایع‌ترین عوارض بسیار ناخوشایند لیپوساکشن، کبودی شدید، تورم و بی‌حسی در ناحیه‌ی تحت درمان است.

البته بیشتر این عوارض با گذشت 6 ماه برطرف می شوند؛ اما اگر بی‌حسی در بافت ناحیه‌ی تحت درمان طولانی شود، متاسفانه نشان دهنده آسیب عصبی به آن بافت است،که درمانش طاقت فرسا خواهد بود و در شرایطی نیز آسیب دائمی میشود.

عوارض شایع لیپوساکشن

اگر عمل شما در مراکز نامعتبر و توسط جراحان کم تجربه و غیر مسئول انجام شود، ممکن است درجات زیادی از کبودی را تجربه کنید. هرچند زمانی هم که جراح حرفه ای است، باز هم این امکان وجود دارد که تا حدودی این کبودی ها رخ دهند، زیرا کبودی جزء جدایی ناپذیر این عمل است.

1- کبودی پس از لیپوساکشن

اکثریت بیماران ظرف مدت 7 الی 10 روز پس از عمل، کبودی شدیدی را تجربه خواهند کرد که به مرور زمان کمتر می شود. اما بسته به شرایطی این کبودی می تواند در بعضی از افراد بسیار بیشتر هم باشد.

بیمارانی که بیشترین خونریزی را تجربه می‌کنند، سابقه بیماری هموفیلی یا سابقه‌ی مصرف داروهای ضدالتهابی، دارند. پس کبودی می تواند در این دسته از افراد شدیدتر باشد و بالتبع بهبودی آن نیز طولانی‌تر خواهد شد.

2- نکروز پوست بعد از لیپوساکشن

نکروز پوست ازعوارض محتمل جراحی لیپوساکشن است. در پزشکی، مرگ سلول‌ها و بافت‌های پوستی به نکروز پوست مشهور است، که در ناحیه تحت درمان به وجود می آید. این عارضه موجب مرگ بیمار نمی‌شود اما باعث بروزمخاطراتی برای او می شود. پوست در نکروز رنگش تغییر میکند و می میرد، سپس عفونی می شود. این عفونت توسط باکتری خاصی دربخش های بیشتر و گسترده‌تری از پوست فرد پخش می‌شود.

نکروز پوست بعد از لیپوساکشن

3- آسیب های پوستی پس از لیپوساکشن

سوختگی پوست درموضع عضو تحت درمان از خطرات جانبی است که با دستگاه  لیزر اولتراسوند و عمل لیپوساکشن پیش می آید. سطح مقطع کانولا درعمل لیپوساکشن سطح انرژی بالایی دارد. اشعه لیزر، با سطح انرژی بالا که از امواج اولتراسونیک یا همان امواج فراصوت شکل میگیرد و تا آنجا که می تواند داغ میشود.

این حرارت بافت ناحیه اطراف موضع عمل را می سوزاند. این آسیب شدید می‌تواند باعث ایجاد اسکار دائمی و تغییر رنگ پوست شود و در مراحل حادتر حتی آسیب عصبی بافت را در پی خواهد داشت.

4- عفونت پس از لیپوساکشن

عفونت نیز از خطرات احتمالی همه‌ی انواع جراحی‌هاست. پزشک کارش را در عمل لیپوساکشن با ایجاد برش‌های کوچک انجام می دهد؛ اما باز هم احتمال ایجاد عفونت در زخم بیماران وجود دارد. باکتری‌های گوشت‌خوار یا همان فاشئیت نکروزان،عامل ایجاد سندرم شوک توکسیک یا عفونت هستند.

عفونت پس از لیپوساکشن

دو نوع عفونت حاد ناشی از جراحی به واسطه این باکتری، در بیماران هست؛ عفونت شدید میتواند، منجر به مرگ بیمار شود. درعفونت شدید، برای درمان بافت عفونی تنها باید اقدام به جراحی کرد. همچنین به علت انجام جراحی‌های متعدد، احتمال ایجاد جای زخم و اسکار دائمی در فرد افزایش می‌یابد.

5- آمبولی بعد از لیپوساکشن

یکی دیگر از عوارض کشنده‌ و خطرناک لیپوساکشن، آمبولی چربی در بیمار است. آمبولی چربی اتفاق ناگواری است که در حرکت کانولا بر اثر ضربه و ارتعاش، برخی از رگ‌ها در اطراف بخش تحت درمان آسیب می‌بینند.‌ این آسیب چربی را به درون رگ وارد و در ریه‌ها جمع میکند یا چربی آرام به سمت مغزمیرود.

هر کدام از این دو حالت کشنده‌ است. چربی که به ریه‌ها وارد میشود عامل تنگی نفس، اختلال در تنفس و ایست تنفسی میگردد. اگر چربی به مغز برسد، منجر به فلج دائمی و مرگ بیمار میشود که بدترین اتفاق است.

6- خطرات بیهوشی برای لیپوساکشن

پزشک برای انجام عمل لیپوساکشن نیاز به بیهوش کردن بیمار دارد؛ پروسه بیهوشی می‌تواند باعث بروز عوارض بسیار خطرناک در حین انجام عمل یا پس از آن شود. پس باید کاری کنیم تا کمتر در معرض عوارض بیهوشی قرار بگیریم.

لیپوساکشن تامسنت چیست؟

لیپوساکشن تامسنت، یکی از رایج‌ترین روش های لیپوساکشن است که امروزه انجام می شود.در این تکنیک از دوزهای بالای لیدوکائین برای بی‌حسی موضعی استفاده می‌شود. گاهی با تزریق بیش از اندازه لیدوکائین، مشکلاتی برای بیمار ایجاد می شود که از جمله آن مسمومیت است.

لیپوساکشن تامسنت چیست؟

عوارض دیگر تزریق داروهای بیهوشی یا بی حس کننده شامل بی‌حسی در ناحیه ی تحت درمان، خواب‌آلودگی، تشنج، بیهوشی، زنگ زدن گوش‌ها در بیمار، تکلم نامفهوم درهنگام صحبت و در شرایط وخیم تر احتمال ایست تنفسی یا احتمال ایست قلبی گزارش شده است. صدالبته ایست قلبی و ایست تنفسی می‌توانند کشنده باشند و تهدید جدی برای سلامتی بیمار به حساب می آیند.

سوالات متداول عوارض لیپوساکشن

1-آیا لیپوساکشن سلولیت را از بین می‌برد؟

خیر. لیپوساکشن روش دقیقی برای از بین بردن سلولیت های پوستی نیست. هرچند به کمک تخلیه غدد لنفاوی باعث خروج آن ها از بدن می شود.

2-آیا پس از عمل لیپوساکشن، نتایج به سرعت قابل مشاهده است؟

افراد تمایل دارند پس از انجام عمل لیپوساکشن، نتیجه ای معجزه وار از عمل بگیرند، اما واقعا به این شکل نیست و پزشک جراح باید آگاهی های لازم را به آن ها بدهد.

3-عوارض شایع لیپوساکشن چیست؟

عوارض شایع لیپوساکشن می‌تواند شامل ورم و کبودی، ترشح خون آبه، و درد باشد. این عوارض معمولاً طی چند روز تا دو هفته برطرف می‌شوند و با مراقبت‌های مناسب قابل کنترل هستند.

همچنین، لیپوساکشن نمی‌تواند سلولیت را برطرف کند و بیشتر به دلایل زیبایی و نه کاهش وزن انجام می‌شود. مشاوره با پزشک قبل از اقدام برای این جراحی بسیار مهم است تا از عوارض احتمالی آگاه باشید.